Мій досвід


Тема досвіду. Використання інноваційних технологій навчання та здійснення особистісно орієнтованого підходу до учнів на уроках художньо-естетичного циклу.

Адреса досвіду:

м.Харків
вул. Гвардійців Широнінців, 61
Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 140
Харківської міської ради Харківської області.
Автор досвіду:

Дмітрієва Лариса Олександрівна, учитель музичного мистецтва,
спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.

Провідна наукова ідея:

Пошук і впровадження інноваційних технологій навчання, удосконалення засобів і форм процесу навчання відповідно о сучасних вимог.

Актуальність досвіду:

  • Активізація духовного світу учнів, формування музичної культури;
  • Єдність педагогічно спрямованого спілкування з дітьми і художньо-осмисленого й емоційно-насиченого спілкування з музикою;
  • Формування творчої особистості, підвищення мотивації навчання, створення умов для вільного, творчого самовдосконалення учнів;
  • Розвиток культурної особистості взагалі та особистості, яка здатна сприймати музику, як вид мистецтва;
  • Забезпечення якісного зворотнього зв’язку між учнем і засобом освіти;
  • Розвиток життєвих компетентностей для досягнення успіху, активізація внутрішніх ресурсів вихованців для реалізації їхнього інтелектульно-вольового та морального потенціалу










Досвід роботи вчителя музичного мистецтва ХЗОШ № 140, спеціаліста вищої категорії, «учителя-методиста»

      «Нам  необхідно дати учням те, що їм потрібно для успіху у майбутньому.
Нам необхідно дати те саме і вчителям для того, щоб вони могли стати лідерами у реформуванні освіти. Технології надають можливість поділитися своїми успіхами зі світом, іншим дізнатися про їх досягнення. Але технології - лише засіб, інструмент. Саме вчителі в змозі змінити освіту в світі на краще.»-так сказав голова ради директор корпорації Intel Крейг Барретт.                                                                                    Тема, над якою я працюю 5 років  «Використання інноваційних технологій навчання та здійснення особистісно- орієнтованого підходу до учнів на уроках художньо-естетичного циклу»
   Для сучасної освіти характерним є пошук нових педагогічних можливостей,  переосмислення й зміна багатьох поглядів і підходів, відмова від деяких усталених традицій та стереотипів, що пов’язано насамперед з відмовою від традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісності педагогічного процесу як системи, що спирається  на теорії загальнолюдських цінностей, гуманізації, особистісно- орієнтованого підходу, пріоритету суб’єкт – суб’єктних відносин. Це зумовило мене звернутися до вивчення прогресивних інноваційних методик і технологій навчання та виховання з метою використання  їх елементів на уроках музичного мистецтва. Це надало можливості формувати та вдосконалювати музичну культуру учнів, їх здатність до повноцінного та творчого сприйняття творів музичного мистецтва, реалізувати творчу роботу, залучити учнів до процесу познання , використовуючи їхній власний  досвід, активуючи їхні емоційні та інтелектуальні сфери.
За цей період роботи я працювала над  розвитком та вдосконаленням своїх професійних функцій  щодо створення оптимальних соціально-психологічних умов для становлення особистості учнів, їх вільного, творчого самовдосконалення, формування творчої особистості, підвищення мотивації навчання, забезпечення їх розумового, морально-духовного  та культурного розвитку, що впливає на можливість сприйняття музики.
   Спираючись на особистий досвід, знання основ теорії педагогіки, психології, вікової фізіології, методик навчання і виховання, намагаюсь на високому рівні вирішувати різноманітні задачі своєї професійної діяльності,  забезпечувати системність у підході до вибору тих чи інших методів навчання та виховання, визначати логічний шлях оволодіння знаннями, уміннями і навичками учнів, регулювати пізнавальну діяльність учнів, сприяти стимулюванню учнів щодо пізнавальної діяльності, розвитку їх психофізичних процесів (уваги, мислення, мовлення, пам’яті).
    Повноцінне навчання неможливе без визначення мети і завдань навчання, окреслення змісту освіти відповідно до вимог суспільства Чому і як вчити – головні проблеми дидактики. Їх вирішення дасть змогу підібрати науковий матеріал, який учні мають засвоїти, та певні практичні вміння і навички, якими вони повинні оволодіти за час навчання в школі.  
     Навчальна діяльність – це основна форма активності учня, спрямована на  зміну самого себе як суб’єкта навчання. Тому особливу увагу приділяю активізації внутрішніх ресурсів вихованців для самостійної творчої роботи, для реалізації їхнього інтелектуально-вольового та морального потенціалу, розвитку життєвих компетентностей для досягнення успіху. З цією метою організовую навчальний процес з урахуванням діагностики наявного рівня розвитку конкретного учня та проектуванням перспективи його подальшого розвитку. Такі можливості дають інноваційні технології та форми навчання, зокрема такі, як інтерактивні, проекційні технології, створення «ситуації успіху», компаративні дослідження. У своїй роботі обираю трикомпанентну модель уроку:  активізація; усвідомлення, рефлексія. Активізації сприяють такі форми роботи: ігрові прийоми,творчі завдання, проблемні запитання, пошук ключових слів, прийом відновлення порушеної послідовності, музичні вікторини, розгадування кросвордів, ребусів. До складання завдань, кросвордів заохочую самих учнів.  Серед багатьох форм і методів інтерактиву найчастіше використовую групову роботу. Це допомагає розкритися кожній дитині, а також дозволяє розгледіти проблему з різних точок зору, презентувати дібрану інформацію. З метою розвитку комунікативних компетентностей використовую  такі методи і прийоми: « Мозковий штурм»,  «Мікрофон», « Опора на життєвий досвід» роботу в парах, тощо. Для того, щоб прищепити інтерес до предмета, я намагаюсь використовувати нестардатні підходи до роботи: інтегровані уроки, бінарні уроки, урок- гра, урок- концерт, урок – мандрівка, урок- вікторина. Полюбляють учні зображувати «музику» на папері.
Посилення міжпредметних і внутріпредметних зв'язків дає змогу, по-перше, заощаджувати навчальний час, по-друге, ефективніше формувати науковий світогляд, спираючись на філософську ідею єдності між предметами і явищами.
Постійно проводиться робота з підвищення педагогічної майстерності: систематичне знайомство з публікаціями фахових журналів « Мистецтва і освіта»» та «Мистецтво в школі», участь у районних семінарах , відвідування засідань методичного об’єднання та відкритих уроків вчителів – предметників естетичного циклу .
 У ході роботи за інноваційними методиками накопичено багатий роздатковий матеріал, необхідна науково-методична та навчальна література. Накопиченим досвідом обмінююсь з колегами завдяки виступам та обговоренням  питань навчання на засіданнях  шкільного методичного об’єднання, під час відкритих уроків, на педагогічних радах, районних методичних семінарах, курсах.                                                    
     Сьогодні, коли перед школою стоїть завдання розвитку особистості, критичного мислення та творчих здібностей, навчання має бути підпорядковане не лише повідомленню навчального матеріалу та перевірці знань, а швидше виявленню досвіду учнів, їх позиції стосовно різних проблем. Освітній процес повинен мати не стільки інформативний характер, скільки розвивальний.
    Я хочу показати, яке місце у цьому процесі займає викладання предметів художньо-естетичного циклу, що треба зробити, щоб ці предмети зайняли гідне місце у навчально-виховному процесі.
     Об’єднавши зусилля учителів літератури, музичного мистецтва, образотворчого мистецтва, художньої культури, трудового навчання ми прагнемо на практиці вирішити ці проблеми. Саме мистецтво забезпечує багатовікову наступність культури, її універсальність, воно вбирає в себе всі досягнення людства, по-своєму трансформуючи та змінюючи їх.
    Нетрадиційні уроки допомагають  дітям орієнтуватися у світі творчості, інтегрувати знання про різні ініціативності, самостійності, креативності та критичності мислення учнів, створюють умови для самореалізації і самовиховання. Творчий урок для вчителя — це урок, на якому організовується твор­ча діяльність учнів, які самостійно "створюють" новий для себе про­дукт: нові знання, нову систему дій, новий метод досягнення тощо. Творчий урок для учня — це урок, на якому учні для особистих по­треб і мотивів формулюють цілі діяльності, організовують адекватну цим цілям діяльність.
Разом з учителем трудового навчання був проведений підсумковий урок художньої культури - захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки – наче райдужні світанки».
У своєму проекті учні
      Досліджували історію виникнення і розвитку української вишивки.
      Вивчали досягнення народних майстрів України, побували на віртуальних екскурсіях.
      Були вивчені особливості народного українського костюму різних регіонів нашої країни
Учні ознайомилися з правилами розкроювання української сорочки.
Самостійно підбирали узор і вишивали сорочки для себе. Учні досліджували зв'язок з музичним мистецтвом, виконували пісні про вишиванку.
Дівчата змагалися між собою не тільки в доборі візерунків, орнаменту, а й у майстерності пошиття. Одяг був свого роду характеристикою майстерності.
Відмінність інтегрованого уроку від традиційного саме в тому, що предме-
том вивчення на такому уроці виступають багатопланові об’єкти, інформація про сутність яких міститься в різних навчальних дисциплінах; широка паліт-
ра використання між предметних зв’язків при різнобічному розгляді однопланових об’єктів; своєрідна структура, методи, прийоми і засоби, які сприяють його організації і реалізації поставлених цілей.
    Інтегрований урок може будуватися в межах одного навчального предмета, в наслідок інтегрованого змісту кількох навчальних дисциплін, залежно від уміння вчителя здійснити це інтегрування науково і методично правильно або на змістовій основі інтегрованого курсу.
Якщо під час вивчення програмового матеріалу учні навчаться інтегрувати знання, розширять досвід, то це забезпечить їм можливість краще адаптуватися в сучасних умовах складного інформаційного світу.
   Впровадження інтегрованих уроків сприяє раціональному використанню і навчального часу, підвищує продуктивність роботи учнів на уроці, розширює функції вчителя.
   Кожнен урок музичного мистецтва має свою специфіку. При цьому головна мета одних – допомогти оволодіти певними засобами діяльності, інших – розвинути творчу уяву та здібності учнів.
    Важливо відмітити, що проведені нетрадиційно уроки стимулюють творчість як вчителя, так і його вихованців, створюють сприятливі умови для співробітництва учнів між собою і з учителем.
Як сказав учений у галузі освітніх і управлінських технологій В.М.Лізинський: «Учитель - професія цілодобова, а якщо ти не навчишся... захоплювати, мати творчі зацікавлення... то що ж цікавого в тобі знайдуть діти?»
  Уміле поєднанння традиційних і нетрадиційних форм роботи, використання вчителем таких занять у певній системі та досконале володіння методикою їх проведенння забезпечують високу ефективність уроків.
Треба пам’ятати, що «викладання - це мистецтво, а не ремесло -у цьому самий корінь учительської справи... Вічно винаходити, удосконалюватися - от єдиний можливий курс сучасного вчителя.»( Методист М.О. Рибнікова)






Немає коментарів:

Дописати коментар